Maurits Rozema

Chris van Veghel

Wie ben je en zou je de lezers van Fontanel uit kunnen leggen wat je afstudeerwerk inhoudt?

Pas afgestudeerd met een Bachelor of Design with Honours aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, ben en leef ik grafisch ontwerp. Ik ben Maurits Rozema. Grafisch ontwerp gaat voor mij om de abstractie van beeld samen met de grafische vorm, om tot een betere communicatie en interpretatie van informatie en je omgeving te komen. Ik ben van mening dat elke grafische of beeldende uiting, een abstractie is van een denkwijze en kijk op de wereld en hoe wij daarin leven en ons begeven. Werken vanuit idee, onderzoek en concept is belangrijk om tot een beter eindresultaat te komen en het moet een fundament zijn voor de visuele uiting.

Alleen wanneer grafisch ontwerp gaat dienen als uitleg van een idee, is het een onderwaardering van de kijker en van ontwerp. Elk beeld, elke vorm en elk ontwerp communiceert. Ook waneer de aanschouwer geen kennis heeft over de beweegredenen of ideeën die het beeld tot stand hebben gebracht. Een grafische of visuele uiting moet altijd op zichzelf kunnen staan en het is daarom interessant maar bovenal belangrijk om kennis te hebben over hoe men beeld interpreteert. Dit is echter mijn mening over ontwerp. Binnen mijn afstudeerproject ben ik vooral aan het werk gegaan als beeldenmaker en heb ik deze kijk op ontwerp geprobeerd te gebruiken om tot nieuw werk te komen.

Het project ‘Fantastic Spacial Excitement’ is gefocust op en rond de ervaring van ruimte. Het project is in te delen in drie secties, namelijk een serie van drie muurschilderingen, een foto serie en een thesis + een extra zeefdruk poster, specifiek en speciaal gemaakt voor de eindexamen tentoonstelling.

De uitwerkingen binnen dit project zijn gebaseerd op een simpele definitie van dit specifieke onderwerp. Door onderzoek kwam ik tot de conclusie en ontdekking dat ruimtelijke ervaringen ingedeeld kan worden in twee verschillende manieren van ervaren. Je kan een ruimte anders ervaren door je er in te bevinden, of door er naar te kijken (doormiddel van een representatie, bijv. een foto). Deze conclusie en het onderzoek wat daaraan gelinkt is kan men lezen in mijn thesis. De thesis vormt de basis en start voor de daadwerkelijke werken; de muurschilderingen en foto serie.

1) De muurschilderingen werken met de eerste manier om een ruimte te ervaren; door je er in te bevinden. De schilderingen werken met de daadwerkelijke fysieke ruimte waarin ze zijn gemaakt en creëren een bepaald gevoel of illusie van een nieuwe ruimte of ruimtelijkheid. De schilderingen zijn geïnspireerd op foto’s die ik heb gemaakt in China, dit omdat ze niet gelinkt zijn aan een collectief geheugen van plekken of ruimten, maar mij wel een onuitputtelijke bron van inspiratie bieden.

2) De foto serie is gebaseerd op de andere ruimtelijke ervaring; door het kijken naar een representatie daarvan (bijv. een foto). Door het plaatsen van een spiegel in een ruimte, worden achtergrond en achterliggende ruimte gemengd op het moment dat deze twee bij elkaar komen in en rond de spiegel. Door het weghalen van vlakken in de spiegel mengt de weerspiegeling en achtergrond dusdanig dat het onduidelijk is wat en waar je naar kijkt. In een foto vallen alle vormen van scherpte diepte en afstand weg en creëer je een vlakke laag. Het beeld word een ruimtelijke collage binnen de ruimte waarin de spiegel is geplaatst en het is niet meer duidelijk waar een straat doorloopt, of word afgebroken in het beeld.

In beide uitingen werk en uit ik mijzelf in ruimten, en probeer ik te spelen met de ervaring van ruimte. Door interpretaties en manieren van ervaren om te draaien, probeer ik de kijker meer bewust te maken van zijn omgeving en van zichzelf binnen de ruimtes waarin hij zich begeeft.

In mijn afstudeer project heb ik geprobeerd om manieren van interpreteren en kijken te onderzoeken. Door middel van semiotiek, visual literacy en research naar ontwerp geschiedenis, ben ik meer te weten gekomen over hoe wij onze ideeën en manieren van kijken mixen om tot een beeld interpretatie te komen. Dit heb ik gebruikt en geuit binnen en met ruimten, hoewel het onderzoek ook van toepassing is op ontwerp in het algemeen en grafisch ontwerp specifiek. Grafisch ontwerp is naar mijn mening het ordenen van informatie, absoluut. Maar zonder visuele uiting, is er alleen informatie en dus doet die definitie af aan het beeldende element. Grafisch ontwerp is abstractie van vorm en informatie, om tot een betere communicatie te komen die bewust of onbewust interpreteerbaar is.

Wat hoop je over een jaar te doen?

Als toegelaten deelnemer van Foam Lab 2014, zal ik komend jaar gaan werken binnen en met het fotografie museum Foam. Hier heb ik erg veel zin in, omdat we de mogelijkheid en kans krijgen om binnen een gerenommeerd even als belangrijk museum, te experimenteren met tentoonstelling ontwerp en alle andere verwante zaken. Dit in een team van acht multi gedisciplineerde deelnemers. De mogelijkheid om met een nieuwe blik naar het concept van een museum te mogen kijken en daarbinnen te mogen werken en realiseren, is een enorme uitdaging waar ik erg blij en trots op ben.

Omdat dit twee dagen in de week zal zijn, ben ik nog wel op zoek naar werk binnen het grafische vakgebied voor maandag, woensdag en vrijdag. Dit vind ik spannend, maar waneer ik iets zal vinden ook erg leuk, omdat ik dan een erg diverse en prikkelende werkweek zal hebben. Verder wil ik mijn fotografie door ontwikkelen en mijn portfolio rond sturen naar bladen waarbinnen mijn stijl van fotograferen zou passen. Ik fotografeer graag een stilte en abstractie binnen het dagelijkse van het leven en de omgeving waarin wij leven. Compositie en laagwerking zijn belangrijk in mijn fotografie en ik probeer altijd een balans te vinden tussen de herkenbaarheid of het dagelijkse van het gefotografeerde en een abstractie in het standpunt en benadering van het beeld.

Hoe kijk je terug op je opleiding, uit welke momenten haalde jij de meeste voldoening?

Mijn studie binnen de HKU heeft mij meer geleerd en geboden dan ik ooit had kunnen bedenken of wensen. De eerste anderhalf jaar zijn goed geweest om de kennis die ik had opgedaan binnen mijn MBO studie, toe te passen en om mij meer open te stellen voor nieuwe vormen en manieren van werken. In het tweede studiejaar heb ik met drie klasgenoten een pitch gewonnen voor een tentoonstelling ontwerp in de Academie Galerie in Utrecht. Deze expositie, genaamd HQ hebben we mogen bedenken en realiseren van begin tot eind.

Na deze tentoonstelling werden een mede ontwerper van de tentoonstelling en ik, gevraagd om naar China te reizen met een uitgebreid team van professionals om de tentoonstelling 100 Years of Dutch Graphic Happiness op te bouwen en mede te cureren. Daarbij waren we ook uitgenodigd om op de Nanjing University of The Arts een workshop te geven met Hansje van Halem en Michiel Schuurman. Hierdoor ben ik bevriend geraakt met Michiel en help ik hem nu met grote regelmaat bij het zeefdrukken, waar ik veel van leer. Vervolgens was ik zo geïnteresseerd en gegrepen door China dat ik een stage heb gelopen bij Grant Ru Li (voorheen werkzaam voor en als Lava Beijing), en een periode van 6 maand in China heb kunnen verblijven en reizen.

Toen ik terug kwam ben ik mijn afstudeer project gestart waarin ik alle vrijheid had om te onderzoeken naar en werken met een eigen gedefinieerd onderwerp. Deze kansen en leermomenten laten goed zien hoe ik persoonlijk naar mijn studie terugkijk. Het is niet een studie geweest die alleen binnen de schoolbanken heeft plaats gevonden. In die zin is het misschien hoogst uitzonderlijk geweest. Maar juist om die reden heb ik enorm veel kunnen leren.

Tijdens de vier jaar heb ik door allerlei verschillende projecten ervaringen op kunnen doen met grafisch ontwerp in zijn meest complete en diverse vorm en heb ik een duidelijke eigen kijk en manier van werken kunnen ontwikkelen. Tegelijkertijd heb ik een groot aantal bijzondere en extreem leerzame ervaringen op kunnen doen. Ik heb het idee dat ik breed geschoold ben, maar tegelijkertijd ook diep geworteld en ontwikkeld ben in grafisch ontwerp.

De studie heeft mij geleerd hoe je research kan omzetten naar een nieuwe beeld taal of vorm, die werkt vanuit een idee of concept, maar met een nieuw beeld als uitkomst. Het heeft mij een platform geboden om mijn meningen aan te scherpen en om deze te durven uiten in woord en beeld. Het open staan voor andermans blik en visie en het presenteren van mijzelf en mijn werk.

Maurits Rozema

Maurits Rozema 01 - muur01 Maurits Rozema 02 - muur02 Maurits Rozema 03 - muur03 Maurits Rozema 04 - mirror01 Maurits Rozema 05 - mirror02 Maurits Rozema 06 - mirror03 Maurits Rozema 07 - foto01 Maurits Rozema 08 - foto02 Maurits Rozema 09 - thesis01 Maurits Rozema 10 - zeefdruk01 testje

 Supported by Adobe

We zijn erg blij dat Fontanel Finals 2014 gepresenteerd wordt in samenwerking met Adobe Nederland. Adobe speelt met zijn Creative Cloud in op future proof software voor de gehele creatieve industrie. De ideale partner voor Fontanel Finals 2014, dat voor de zevende keer een waardig podium biedt aan het grootste aanstormende creatieve talent van Nederland.